TEDx la penitenciarul din Lipcani

Dilema fiecăruia din noi înainte de un eveniment în afara rutinei este îmbrăcămintea, încălțările și coafura. Pe 4 Iulie a avut loc evenimentul TEDxLipcaniPrison iar dilema aceasta au avut-o și cei 39 de deținuți minori ai penitenciarului din Lipcani.

Îmbrăcămintea. Tinerii au avut câteva opțiuni. Au pus pe ei cel mai bun tricou, unii o camașă albă, sau chiar costumul. Costumul sportiv.

La încălțăminte alegerea lor probabil a fost mai restrânsă, având doar o singură opțiune, sau unii au putut opta pentru adidași.

Coafura – fără opțiuni.

****

Tudor – pe el deja îl cunosc. Ne-am mai văzut câteva săptămâni în urmă. Atunci mi-a povestit pentru ce stă închis. Prin ce părți ale lumii îi este împrăștiată familia. La ce visează să se întâmple când va ieși din penitenciar.

Atunci Tudor m-a rugat să îi fac niște poze pe care să i le aduc printate când vin pe 4 Iulie la TEDxLipcaniPrison.  Pozele Tudor dorește să le trimită familiei împrăștiate, familiei care speră că o mai are. O dată mama și fratele chiar l-au vizitat în penitenciar. Era iarna, i-au adus niște haine. Când l-am văzut prima oară Tudor purta un pulover adus de mama. Era miez de vară.

****

În data de 4 Iulie a avut loc TEDxLipcaniPrison. Am amenajat casa de cultură a penitenciarului. În sală au fost aduși tinerii deținuți.

Tudor mă zărește imediat ce intră în sală, ochii lui deja vorbeau. Lor nu li s-a permis să se așeze pe rândurile unde ne aflam cei din afara penitenciarului. Gardienii au spus că e interzis, ei trebuiesc supravegheați.

Tudor alege scaunul din spatele meu.

Urmează dialog:

– Doamna Elena, ați adus poze?

– Am adus.

– Pot să văd cum am ieșit?

– Fii atent la eveniment și ți le dau când se termină.

Pe 4 Iulie, Tudor purta cămașă albă. Pantaloni bej.

Tudor a avut foarte multe întrebări la vorbitorii de pe scenă. El a insistat la colegii de lângă el să lase discuțiile pentru după eveniment, pentru că nu aude.

Tudor a fost fericit să primească pozele.

****

Tudor este unul dintre cei 39 deținuți pentru care eu cred că evenimentul TEDxLipcaniPrison a fost util.

Este 1 din 39.

Iar eu sunt foarte mulțumită de rezultat. Nu am crezut și nu am așteptat să fie 38 din 39. Pentru că despre mulți dintre ei noi am citit știri care îți dau fiori. Mulți dintre ei merită pedepse și condiții de detenție mult mai aspre. Dar unii dintre ei merită sentința care au primit-o, dar au dreptul la viață după ispășirea acesteia.

Eu am dat mâna cu toți deținuții. Vreau să spun că fiecare strângere de mână îmi dădea un sentiment diferit. O singură strângere de mână mi-a cauzat disconfort. O strângere de mână puternică, dură.

****

La eveniment au fost 3 vorbitori. Eu cred că ei au fost alegerea perfectă. Fluturaș aka Alex Lebedev a scris foarte bine despre discursurile vorbitorilor, eu recomand să citiți.

De asemenea, despre experiența ca vizitator la eveniment din afara penitenciarului a scris foarte bine Cornel GandraburNicu ApostuJurnalTv și Departamentul Instituțiilor Penitenciare.

Vreau să mulțumesc din partea echipei TEDxChisinau și TEDxLipcaniPrison:

– Companiei Dansicons pentru donația de 1,5 tone de lemn ce va fi prelucrat de tineri și lui Tudor Darie care a identificat această companie.

– Tuturor celor care au donat cărți și celor de la Citesc, deci sunt Sexy pentru suport în colectarea acestora. Dlui Ministru Oleg Efrim pentru donația de cărți în valoare de 5 mii lei.

– Agenției de creație Piko pentru designul tricourilor și certificatelor de membru pe care le-au primit tinerii din Lipcani.

– Andrea Lefter și Nadejda Gândea pentru contribuția financiară personală.

– Echipei de la Jurnal TV care au fost alături de noi pe tot parcursul evenimentului.

Personal mulțumesc echipei TEDx împreună cu care am reușit organizarea acestui eveniment!

Lasă un răspuns

